top of page

Lørdag 12. / Søndag 13.

Mesteparten av dag 1 gikk til flysitting og venting.

Flyturen gikk bra, og 04.30 var alle omsider i seng på Stay Zone i Bengaluru.

Dag 2 startet med en herlig frokost i stua til gutta, etterfulgt av en liten sightseeing og shoppingrunde i hovedgata. Senere spiste vi en kruttsterk lunsj som svei både på vei inn og ut, på et sted ganske nærme overnattingsstedet. Her fikk man slettes ikke nyte sin egen rett i fred. Rettene ble nemlig spredd i både øst og vest, slik at man pent ble nødt til å dele både broderlig og søsterlig.

Dette ble etterfulgt av en humpete busstur til SaPa-senteret for en omvisning. Etter å ha orientert oss på ukas hovedkvarter, bar det av sted til ISKCON-tempelet for en guidet tur av Vivek med påfølgende fingermat på en restaurant like ved tempelet. Om det var trygt å spise med fingrene rådet det lett uenighet om. Det vil morgendagen vise.

Kvelden ble så avsluttet med en liten tur på det nærmeste supermarkedet, og hyggelig sosialt samvær med klassen. Topp stemning i India — Stay tuned!

Mandag 14.

Dag 3 startet som vanlig med frokost på overnattingsstedet, før vi gikk løs på dagens program. Vi tok bussen til et marked hvor vi delte oss i to, noen handlet klær mens andre handlet shruti-bokser og andre finurlige ting.
Deretter spiste vi en utsøkt lunsj på London Curry House, hvor man igjen fikk satt smaksløkene og tålmodigheten på prøve. Etter lunsj tok vi bussen videre til Bengalurus svar på Bogstadveien for en liten shoppingrunde til.
Siste aktivitet på dagens program var en yoga-session som ble holdt på SaPa-senteret. Dette bød på utfordringer og prøvelser, både fysisk og psykisk for de aller fleste.
Før vi hoppet til sengs dro vi til en lokal restaurant/pub litt lengre oppi New Belroad, for en liten middag med tilhørende tappetårn.
Fortsatt god stemning i India — følg med videre!

Tirsdag 15.

Dag 4 startet som vanlig med frokost på Stay Zone. I dag hadde vi mer på programmet enn tidligere. Vi dro til SaPa-senteret hvor vi møtte Bollywoodsanger og guru Kavita Krishnamurti Subramaniam. Hun fortalte oss om Bollywood, lærte oss en sang og ulike måter å ornamentere på i Indisk musikk. Her var vi sammen med en liten gruppe bachelorstudenter fra India og Sri Lanka, som vi senere fikk testet ut morgendagens undervisningsopplegg på. De hadde fine tilbakemeldinger, og sammen med Vegar og John hadde vi en didaktisk samtale om hva de hadde sett og lært av oss.

Senere hadde vi en ny workshop i Indisk musikk med verten vår fra SaPa; Vivek. Siste post på programmet var planlegging av morgendagens TV-innspilling, konsert og undervisning, før vi fikk en nydelig middag med sideretter og nok drikke til den nette sum av 830kr for alle 15 av oss!

Vi koser oss på tur! Følg med videre!

Onsdag 16.

Dag 5 startet som vanlig med frokost på Stay Zone. I dag var dagen hvor vi virkelig skulle settes på prøve. Det var grytidlig opp, og rett ut til to ulike skoler hvor vi underviste to klasser i 45 minutt hver. Her fikk vi prøvd ut mye eget stoff og brukt endringskompetansen vår i stor grad da vi ikke visste helt hva vi gikk til. Etter undervisninga holdt vi konsert for mange barn på den ene skolen til stor glede for alle! Vi viste frem instrumentene våre, og spilte noe norsk og noe anna vestlig musikk. Disiplinen de hadde på skolene var interessant å se. Vi hadde deretter en kort workshop om rytmer og underdelinger med Doktor L. Subramaniam.

Etter dette bar det videre til TV-innspilling på lokal-tv med flere ganger seertallet til TV2! Her viste vi litt av hva vi driver med i India, samtidig som vi gjorde noen aktiviteter sammen med barn.

Dagen ble avsluttet med nok et godt måltid, og det var noen trøtte og slitne studenter som deretter gikk å la seg.

Stay tuned for more!

Torsdag 17.

Dag 6 startet med en tidlig frokost i 8-tiden, etterfulgt av en times busstur, som viste oss enda mer av byens kontraster og mangfold. I det ene øyeblikket kjører vi forbi en fornøyelsespark, i det neste en samling provisoriske hytter med blikkplater som tak, og rundt neste sving en luksusvilla. Mange inntrykk og kanskje et par korte øyeblikk med søvn senere ankommer vi en public school.

Vi samles i bakgården og plutselig nærmest marsjerer en gruppe på kanskje tredve uniformskledde barn fra første til tredje klasse inn. Vi hadde tre leke-sessions med forskjellige grupper barn. Da vi var ferdig var både humøret og stemningen på topp. Lyden av latter og synet av smilende ansikter blir en sterk kontrast til lokalene vi befinner oss i. Av alle klasserommene har mindretallet pulter, og doene blir vi advart mot å besøke.

Etter dette hadde vi nok en workshop med Vivek og Shruti, med fokus på å lære oss et par låter til avslutningskonserten på søndag. Siste post på programmet før middag var at vi øvde inn doktor Vinges komposisjon og en indisk sang sammen med en gruppe SaPa-elever fra 10-15 år. De var mildt sagt utrolig flinke! Vi avsluttet dagen med en god middag ute med hele gjengen pluss Vivek!

Nok en fantastisk dag i India!

Fredag 18.

Vi startet dag 7 med en lang busstur til utkanten av Bengaluru. Denne dagen var satt av til fri og opplevelser, så vi dro på en liten fjelltopp hvor det lå et 2000 år gammelt tempel. På veien fra bussen til tempelet fikk vi endelig se flust av aper. Noen var store, noen var små og søte, mens et par aper var mer interesserte i det vi hadde med oss. Inne i tempelet på toppen fikk doktor Vinge så vidt stoppet en naskete ape i å rane en annen turist. På vei ned fra fjellet igjen møtte vi på en skoleklasse med uniformskledde barn som vi stoppet og sang for.

Etter lunsj dro vi til en liten landsby hvor vi møtte den gamle dama Siddhamma. Siddhamma viste oss gladelig rundt i huset og hagen sin, og ba oss prøve og smake på flere av urtene hun dyrket, deriblant rosmarin og aloe vera. Her fikk vi virkelig se en annen side av India.

På tampen av denne flotte dagen dro halvparten av klassen på konsert, mens resten av oss dro tilbake til Stay Zone for å roe ned og slappe av før middag.

For en dag, og for en tur! Vi er virkelig privilegerte!

Lørdag 19.

Dag 8 startet med en tur til SaPa hvor John, Vegar og vi studentene hadde et opplegg for SaPa-lærere. Vegar og John åpnet workshopen vår med en velkommstsang der alle måtte bidra med sang og lyd på sin egen måte. en del mens vi gjorde. Den ene gruppa jobba med Sound Painting i fellesskap og i grupper, mens den andre undervisninsgruppa gjennomførte sitt opplegg.

Det var god stemning blant lærerne og etter workshoppen var over, dro vi studentene tilbake til hotellet for å slappe av og kikke litt rundt i byen. Etter at den litt lengre pausen vår var over, dro vi tilbake igjen til SaPa-sentret for å øve sammen med barna igjen til morgendagens konsert. Dagen ble avsluttet med en siste felles middag med hele gjengen. Dagene her i India går veldig fort, og det er synd at SaPa-uka nærmer seg slutten.

Søndag 20.

Dag 9 og aller siste dag før noen av oss reiser tilbake igjen til Norge. I teorien skulle det være en slækk morgen, med mulighet for å sove ut litt før den siste dagen. I seks-tiden viste det seg at teorien skulle bli vanskelig å utføre i praksis, da et særdeles bråkete stykke samtidskunst/konstruksjonsarbeid satte i gang for fult. Mange forskjellige tiltak ble iverksatt for å takle spetakkelet. Noen bannet høyt, hoppet i dusjen og kjørte en liten yogasession. Andre prøvde å begrave det ene øret i puta og dekke til det andre med noise canceling headsett. En metode som viste seg å være svært lite effektiv. De lureste fant frem ørepropper og snorket videre til langt utpå formiddagen.

Etter en deilig lunch hoppet vi i bussen og dro av gårde til et av SAPA sentrene der dagens konsert, the grand finale, skulle holdes. Turen og lydprøven gikk en smule humpete, men ellers knirkefritt, og omsider var vi klare for konsert. Konserten ble fantastisk, og det hele toppet seg med Dr. Vinges episke sammensurium av indiske og norske folketoner, ruslekomp, en fuge som aldri kom og en episk trommeduell mellom vår egen Bakkåker på trommesett og en latterlig dyktig SAPA-elev på mridangam.

Etter konserten ble det holdt tale, tatt utallige bilder og minst like mange komplementer og klemmer ble delt. Da var dessverre turen over for noen av oss, mens resten av gjengen toger videre til Chennai i morgen tidlig.